Risicovoeten

VERZORGING RISICOVOETEN

Wat zijn risicovoeten?Door een bepaalde ziekte, bijvoorbeeld, diabetes, reuma, neurologische aandoeningen, spasmen of andere oorzaken, kunnen voetproblemen ontstaan.
Naast de diabetische en reumatische voeten vallen ook de oudere en/of verwaarloosde en/of spastische voet onder de zogenaamde risicovoeten. Middels screening kunnen risicofactoren worden uitgesloten.

Veel ouderen verschillen alleen van jongere mensen omdat ze wat trager zijn en eerder moe worden. Maar net als andere delen van het lichaam, kunnen de voeten bij het ouder worden in verschillende mate achteruitgaan.Ook de voeten van iemand op jonge leeftijd kunnen duidelijke kenmerken van een "oudere"voet vertonen. Deze kenmerken kunnen direct waarneembaar zijn maar dit hoeft niet.

Enkele kenmerken:

• Afname van flexibiliteit van banden, pezen en spieren
  • Verstijving van gewrichten door artrose of slijtage
  • Dermatologische ziektebeelden
  • Vaatproblemen, vermindering bloedcirculatie, koude of juist warme voeten, oedeem, huidverkleuring, spataderen en slecht genezende (voet)wonden.
  • Verkleuring en dikker worden van de nagel, vertraagde nagelgroei
  • Aanwezigheid van ziekten zoals reuma, diabetes, artrose, artritis, neurologische afwijkingen, afwezigheid van het gevoel
  • Standafwijkingen van voeten en tenen
  •  verwaarlozing door slechte voetverzorging, vaak omdat men dit zelf niet meer kan
  • Afname van coördinatie, snelheid en lenigheid.

Deze kenmerken kunnen direct klachten aan de voeten veroorzaken, zoals pijnklachten, mobiliteitsproblematiek, verandering in vorm en groei van de nagels, vorming van eelt en likdoorns, verhoogd risico op schimmels en bij verwaarlozing kans op ramshoornnagels.

Waarom naar een pedicure?De behandeling bij de pedicure zal altijd tot doel hebben om u zo lang mogelijk, zonder pijnlkachten, mobiel te laten zijn.
Ook het geven van adviezen voor aanschaf van goed schoeisel,goede voethygiëne, behandeling van eventuele schimmelnagels en adviezen tot verbetering van de bloedcirculatie van spieractiviteit van de voet dragen hier toe bij.
Al deze adviezen zijn van groot belang om de voeten in een zo optimale conditie te houden.

Bij eventuele risicofactoren zal de pedicure u doorverwijzen naar uw huisarts en/of podotherapeut.