eelt en kloven

EELT EN KLOVEN (RAGADEN):  Eelt is een plaatselijke verdikking van de bovenste laag van de opperhuid (de hoornlaag),ontstaan door druk en wrijving of druk. Dit komt vaak voor onder de bal van de voet, maar ook aan de bovenzijde van een teen of als eeltrand aan de zijkant van de voet of de hiel.Een dun laagje eelt is een natuurlijke bescherming van onze huid maar als er een abnormale verdikking, pathologisch eelt (hyperkeratose), gevormd wordt, kan dit op den duur pijnlijk worden en een branderig gevoel geven.

Een kloof ontstaat vaak door een droge huid. Doordat de huid zijn elasticiteit verloren heeft zal de huid bij belasting niet meer kunnen buigen en dus gaan barsten.

Ook komen onder of tussen de tenen kloven voor, meestal door een overmatige zweetproductie. Vaak gaat dit gepaard met een schimmelinfectie.

Oppervlakkige kloven beperken zich tot scheuren van de opperhuid. Bij diepe kloven kunnen de scheuren doordringen tot in de diepere cellagen, de randen zijn dan vaak verhard door eelt. Kloven zijn erg pijnlijk en kunnen gepaard gaan met bloedingen. Indien een kloof open is dient wondverzorging plaats te vinden, om infectie te voorkomen.

De behandeling:  De behandeling is er op gericht om de elasticiteit van de huid te vergroten.

Bij diepe kloven wordt eerst de dikke laag eelt en de harde randen van de kloof voorzichtig weggesneden. Daarna wordt de huid glad gefreesd. Zo wordt de elasticiteit van de huid bevorderd, zodat genezing van de kloven mogelijk is. De pijn zal direct na de behandeling sterk verminderen. Aan het einde van de behandeling volgt nog een voetmassage waarbij een zachte en verzorgende voetcrème wordt ingemasseerd.